De locatie St. Clemens van de parochie H. Christoffel als onderdeel van de Rooms-katholieke Kerk.
De Rooms-katholieke Kerk heeft haar hoofdzetel in Rome en wordt geleid door de Paus. Vanuit Rome worden de Kerkprovincies aangestuurd. De Nederlandse Kerkprovincie staat onder leiding van Aartsbisschop Eijk. De Aartsbisschop is eindverantwoordelijke voor de bisdommen in Nederland. In de bisdommen, Haarlem, Breda, `s Hertogenbosch, Rotterdam, Groningen, Roermond en het Aartsbisdom Utrecht, zwaaien de bisschoppen de scepter.
Om een bisdom bestuurbaar te maken is het opgedeeld in kleinere units, de parochies. De locatie St. Clemens maakt met nog 4 locaties deel uit van de parochie H. Christoffel. De pastor is de voorzitter van het parochiebestuur maar wordt in feite voor de operationele taak vervangen door de vicevoorzitter. Omdat er te weinig pastors en pastoraal medewerkers zijn moeten meerdere locaties samen gebruik maken van de diensten van het pastorale team. In de Kop van Overijssel wordt samengewerkt in de parochie H. Christoffel.
De parochie H. Christoffel heeft een bestuur dat is samengesteld uit parochianen die afkomstig zijn uit het
werkgebied van de parochie. De bestuursleden worden door de bisschop benoemd voor een periode van 4 jaar
met de mogelijkheid van een eenmalige verlenging van nog eens 4 jaar.
Het parochiebestuur is als volgt samengesteld:
- Pastoor Hans Boogers, Voorzitter
- Theo Leferink, vicevoorzitter
- Vacant, secretaris
- Jos Hoogma, penningmeester
- Marie-Bernadette van de Wal, lid
- Cees de Haan, lid
- Marieke Steenbeek, lid
- Birgitta Damhuis, lid
- Bert Visser, secretariaat 588219 / 06-22120505
De H. Christoffel parochie zal een visie en een missie definiëren. Elk jaar zal een jaarplan en een speciaal
thema worden vastgesteld. In de parochie werken de locaties samen op de verschillende aandachtsgebieden in
zgn. platforms. In de platforms wordt een gezamenlijk beleid uitgezet waar alle locaties zich zoveel mogelijk
aan houden. Elk platform maakt een jaarverslag en een plan voor het komende jaar. De platformleden
handelen in onze parochie min of meer autonoom en krijgen achteraf wel te horen of het parochiebestuur een
afwijkende mening heeft. Op deze wijze kan er zo efficiënt mogelijk gewerkt worden.
Locatie | Platform liturgie | Platform diaconie | Platform catechese | Gem. opbouw |
Kuinre | T. Teunen 0527-231059 theo.teunen@ yarden.nl | J. Ensing 0527-241323 | C. Rijpkema-Nijholt 0527-231038 | |
Oldemarkt | Vacature | Truus Molenboer | Mw. A. Dedden 0561-451863 | |
Steenwijk | Liesbeth Veenman 0521-511893 | Johan Huisman 520049 | Henriëtte Timens 0522-480419 | Janet Seidel 0521-516289 |
Steenwijkerwold | C. de Haan 0521-587291 cjmdehaan@home.nl | Herman Velner 0521-588722 | Marianne de Grootoosterkamp 0521-362331 glegrande@hetnet.nl | Hans Sloot |
Vollenhove | Martin Schuttebelt 0527-241644 | Jose Klappe 0527-241481 | Jan Schillemans 0527-242137 | B. Holweg |
Organisatie structuur locatie St. Clemens Steenwijk
LOCATIERAAD
Voorzitter | Th. Snoeren (6-15) | Lid liturgie | L. Veenman (6-13) |
Secretaris | J. van de Wal (6-18) | Lid Catechese | H. Timens (6-15) |
Verv. secr. | H. Timens | Lid. Gem. opbouw | J. Seidel (6-18) |
Penningmeester | Vacant | Lid Diaconie | J. Huisman (6-16) |
Verv. penningmeester | Th. Snoeren | Verv. diaconie | Vacant |
Lid Materiele zaken | Vacant | ||
Verv. mat. zak. | Vacant | ||
St. Celemens contact | 06-55194301 |
( ) Jaar van aftreden of herbenoeming. De wisselingen van locatieraadsleden heeft plaats per juni. De locatieraad bestaat uit minimaal 3 personen en maximaal 7 personen. De locatieraadsleden worden benoemd door het parochiebestuur voor een periode van 4 jaar met een mogelijke eenmalige verlenging van 4 jaar. De locatieraadsleden kiezen uit hun midden een voorzitter, secretaris en budgetbeheerder/penningmeester.
Voorzitter: Th. Snoeren
De voorzitter geeft leiding aan de locatieraad. Hij ziet toe op het goed functioneren van de raadsleden en de werkgroepen en ondersteunt en initieert nieuwe initiatieven. Daarnaast is hij de vertegenwoordiger van de locatie naar buiten toe.
Secretaris: J. v.d. Wal
De secretaris administreert en verzorgt de inkomende en uitgaande post. Hij zorgt voor de correspondentie met derden en verzorgt de notulen van de locatieraadsvergaderingen. Daarnaast verzorgt hij PR aangelegenheden.
Penningmeester/budgetbeheerder:
De penningmeester administreert de inkomsten en uitgaven van de locatie. Hij stelt de balans/begroting op en verantwoordt aan parochie. De parochie zal de gelden beschikbaar stellen die noodzakelijk zijn om als locatie te kunnen opereren. Hij communiceert over de financiën met de parochie via de Kerkbalans en is verantwoordelijk, binnen de locatie, voor het verwerven van gelden middels Kerkbalans en subsidies. Elk jaar wordt een begroting opgesteld die in oktober aan het parochiebestuur wordt overhandigd. In februari wordt verantwoording afgelegd over het afgelopen jaar. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de financiële administratie van de begraafplaats.
LITURGIE
Voorz. Liesbeth Veenman
Vervanger : vacant
Taken: Draagt zorg voor het goed functioneren van onderstaande activiteiten.
Rapporteert over de activiteiten van de Liturgie groep aan het locatiebestuur.
Schrijft stukje over liturgieaangelegenheden in het jaarverslag.
Activiteit | Taak omschrijving | Contactpersoon | Tekst |
Parochieel Liturgisch Beraad 1 x per jaar | Komt 2 a 3 x per jaar bijeen om alle vieringen ,invulling van o.a. advent,40 dagentijd en alle zaken aangaande de liturgie te bespreken. Dit in goede samenwerking met een aantal van onderstaande werkgroepen. | Liesbeth Veenman | |
Jongerenviering | Zou moeten worden opgestart. | Janet Seidel | Gemeenschapsopbouw |
WOCO | Werkgroep verzorgt de vieringen die in het rooster worden aangegeven | Theo Leferink | |
Doopsel | Voorbereiding liturgie met doopouders | Liesbeth Veenman | |
1 ste Communie | Werkgroep verzorgt voorbereiding zowel catechetisch als liturgisch voor 1 e H.Communie in overleg met de school in of buiten schooltijd. | Maria Amory | |
Vormsel | In overleg met ouders en werkgroep voorbereiding Vormselviering en overleg met bisdom hierover. | ||
Huwelijk | n.v.t. | ||
Oec. Viering | Inbreng in de Liturgiecommissie van de Raad van Kerken ;1x per jaar,2e kerstdag,in onze kerk. | Liesbeth Veenman | |
Allerzielen | Voorbereiding viering met pastor en coördinator | V. van Bussel Liesbeth Veenman | |
Uitvaart | Wordt geregeld door de coördinator in overleg met Pastor, soms boekje uitvaartliturgie verzorgen. | M-B. v.d. Wal | |
Misboekjes | Boekjes Gooi en Sticht worden besteld door coördinator, voor speciale vieringen worden aparte boekjes gemaakt; deze worden gedrukt door de drukkers van de werkgroep Parochieblad. | V. van Bussel M-B. v.d. Wal | |
Kosters | Coördinator regelt schema in overleg met voorzitter Tonny la Faille P.L.B..Intern worden afspraken gemaakt over de werkzaamheden. Verzorgen bestellingen Boekjes Gooi en Sticht worden besteld door coördinator (bestelling 1x per kwartaal) Bestelling kan online, via: zie kaartje (Per viering 50 boekjes) Als er zelf boekjes worden gemaakt, dan +/- 100-150 exemplaren. | Tonny La Faille | |
Collectanten | Geen echte werkgroep; rooster staat in parochieblad. | ||
Koren | Alle koren hebben hun eigen dirigent. 2x Per jaar is er overleg met voorzitter P.L.B. over het rooster en de verdeling van de koren. | Liesbeth Veenman | |
Lectoren | Worden ingedeeld op rooster door coördinator en voorzitter P.L.B.. Coördinator werkt eventueel nieuwe lectoren in | V. van Bussel | |
Misdienaars | Dienbeurten staan in parochieblad. Nieuwe misdienaars worden ingewerkt door de contactpersoon van de misdienaars. | Liesbeth Veenman | |
Clemensviering | Organisatie met koren en voorganger(s) | Liesbeth Veenman | |
Seniorenviering | Overleg met voorganger Reserveren plaats/gerechten | M-B. v. d. Wal |